دانشمندان سوئیچ سوزاندن انرژی توسط بافت چربی قهوه ای در انسان را کشف کردند

5 اوت 2020 - گیرنده ی مسئول فعال کردن چربی قهوه ای(BAT) در انسان برای سوزاندن انرژی شناسایی شد. قدم بعدی تحقیق در مورد داروهایی است که به این گیرنده متصل شده و پاسخ آن را تحریک کنند تا به عنوان ابزاری برای درمان چاقی و دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرند.

یک تیم تحقیقاتی بین المللی، نحوه ی فعال سازی چربی قهوه ای در انسان را کشف کرد. این کشف ممکن است منجر به درمان های جدید برای دیابت نوع 2 و چاقی شود. نتایج همکاری بین مرکز تحقیقات بیمارستان دانشگاه شبروک(CRCHUS)  و مرکز تحقیقات بنیادی متابولیکی شرکت نوو نوردیسک(CBMR)  در دانشگاه کپنهاگ، امروز در Cell Metabolism منتشر شد.

چربی قهوه ای پس از فعال شدن با سرمای محیط یا سیگنال های شیمیایی، انرژی را می سوزاند تا گرمای مورد نیاز بدن را در فرایندی به نام ترموژنز تولید کند. انسان های بالغ مقادیر اندکی از بافت چربی قهوه ای را در بدن خود دارند و دانشمندان از مدتها پیش به دنبال یافتن راههای جایگزین برای فعال سازی دارویی این بافت چربی، بمنظور بهبود متابولیسم بوده اند.

آنها اکنون دریافته اند که گیرنده های بتا 2- آدرنرژیک (b2-AR) در سلولهای چربی قهوه ای عامل تحریک ترموژنز هستند. به گفته ی دکتر دنیس بلوندین ازCRCHUS ، این یافته می تواند توضیح دهد که چرا اکثر آزمایشات بالینی، که سعی در القای BAT برای سوزاندن انرژی داشته اند، نتایج خوبی را بهمراه نداشته است. او افزود: ما نشان دادیم که در تمام مدت هدف اشتباهی را انتخاب کرده بودیم. برخلاف جوندگان،BAT  در انسان از طریق تحریک گیرنده ی بتا-2آدرنرژیک، همان گیرنده ای که مسئول ترشح چربی از بافت چربی سفید ما است، فعال می شود.

آشکار شدن پتانسیل درمانی چربی قهوه ای

به گفته ی دکتر Camilla Schéele ازCBMR ، این یافته کاربردهای درمانی روشنی دارد. فعال شدن چربی های قهوه ای باعث سوزاندن کالری می شود، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و حتی بر تنظیم اشتها نیز تاثیر می گذارد. داده های ما یک کلید ناشناخته را برای استفاده از پتانسیل چربی قهوه ای در انسان آشکار کرد، که به طور بالقوه می تواند برای افرادی که مبتلا به چاقی یا دیابت نوع 2 هستند، مزایای بسیار خوبی بهمراه داشته باشد.

مرحله دوم این تحقیقات در پاییز آغاز خواهد شد، دانشمندان تلاش حواهند نمود که با فعال کردن چربی قهوه ای با داروهایی که b2-AR را هدف قرار می دهند، این یافته را تأیید کنند.

پرفسورAndré Carpentier ، از CRCHUS توضیح داد: در گام بعدی ما قصد داریم از دارویی استفاده کنیم که به طور خاص هدف آن فعال سازی چربی قهوه ای از طریق اتصال به گیرنده های b2-AR باشد. ما می خواهیم بدانیم که با استفاده از این دارو، چقدر از چربی و کالری موجود در بدن می تواند سوزانده شود. پس از انجام این کار، مطالعات بر روی بیماران دیابت نوع 2 شروع می شود تا تاثیر این رویکرد بر بهبود کنترل متابولیک این بیماری بررسی گردد.

منبع:

Cell Metabolism, 2020; 32 (2): 287 DOI: 10.1016/j.cmet.2020.07.005

www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200805102023.htm